tirsdag den 5. august 2008

Der skal luft til!

Velfungerende dobbeltvirkende håndbetjente luftpumper er tilbehør til de fleste pontonbåde. Men selv om pumperne er effektive, kræves der dog muskelkraft og kondition, når de to pontoner skal fyldes med luft.På markedet findes der flere elektriske pumper, der i reklamerne omtales som ”lavtrykspumper med stor volume”. Jeg har nu afprøvet et par af disse pumper og har fundet nogle stykker der på tilfredsstillende vis kan fylde og tømme pontonerne.

Anbefalinger
Pontonland.dk anbefaler en AquaGlide 12V Luft pumpe. Jeg har flere gange set Ivar og andre benyttte pumpen, som ser ud til at fungerer efter hensigten.

Selv benytter jeg den højtydende LVM pumpe, som du kan læse mere om her.

Bemærk at pumpen kræver op til 25 amp hvilken er langt mere end der kan trækkes ud af et cigartænderstik. Da akkumulatoren på mange moderne biler ikke er særlig tilgængelig, har jeg valgt at monterer en Power Station bag forsædet. Det er så herfra, at jeg trækker strømmen til luftpumpen.

En Powerstation bag forsædet, som er forbundet med cigartænderstikket,og som derfor altid er opladet, sikrermig masser af strøm til elpumpen,der sører for at der hurtigt kommer luft i pontonerne.
Pumperne leveres med ledning og diverse mundstykker.

Tommy Lundbæk benytter en el-pumpe fra Outwel, som syntes at fungere fornuftigt.

Ingen kommentarer: